Αρχική / Επεμβάσεις Σώματος / Λιποίδημα: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε!

Λιποίδημα: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε!

Το λιποίδημα αποτελεί νόσο αγνώστου ακόμη αιτιολογίας, η οποία χαρακτηρίζεται από μια άνιση κατανομή λιπώδους ιστού σχεδόν αποκλειστικά στο γυναικείο φύλο.

Λιποίδημα: Τι είναι και πώς εντοπίζεται;

Η κλινική εικόνα του ασθενούς περιλαμβάνει ένα δυσανάλογο σωματότυπο  με χαρακτηριστικά λεπτό το άνω ήμισυ του σώματος με πλούσιο σε διάμετρο το κάτω ήμισυ. Έχει σαφή κληρονομική προδιάθεση και παρατηρείται σε άτομα της ίδιας οικογένειας, oπότε συχνά αποδίδεται και σε γονιδιακούς παράγοντες.

Το πρήξιμο είναι συνήθως και στα δύο πόδια, στα οποία εναποτίθεται συμμετρικά από τα ισχία έως τους αστραγάλους, χωρίς να επηρεάζει το πέλμα. Πιο σπάνια εμφανίζεται και στα άνω άκρα, κυρίως στην περιοχή του βραχιονίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν πρόκειται για ένα απλό πρόβλημα που σχετίζεται με την παχυσαρκία. Σε ό,τι αφορά στην πάθηση αυτή, η διατροφή αλλά και ο τρόπος ζωής του ασθενούς δεν συνδέονται με την υπερβολική συσσώρευση λιπώδους ιστού.

Οι ασθενείς που πάσχουν από τη διαταραχή αυτή αναγνωρίζουν το αισθητικό πρόβλημα αλλά αισθάνονται παράλληλα και τον ψυχολογικό αντίκτυπο που προξενεί. Ξαφνικά και χωρίς σαφή αιτία, παρατηρούν τους γοφούς και τα πόδια τους να πρήζονται σε τέτοιο βαθμό που παρεμποδίζεται η ίδια η κίνησή τους. Ανάλογα με το στάδιο του λιποιδήματος, τα συμπτώματα μπορούν να περιλαμβάνουν πρήξιμο, φαγούρα, μουδιάσματα ή και πόνο, ενώ σε πιο βαριές περιπτώσεις η εικόνα μοιάζει με το λεμφοίδημα, το οποίο είναι μια πάθηση των λεμφαγγείων.

Σε ποιες ηλικίες εμφανίζεται

Το λιποίδημα εμφανίζεται συνήθως στην εφηβεία, αλλά μπορεί να προκληθεί ή να επιδεινωθεί κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης ή κατά την προ-εμμηνόπαυση. Ενδέχεται να εμφανιστεί μετά από γυναικολογικές επεμβάσεις όπως χειρουργεία στην μήτρα, στις ωοθήκες, στις σάλπιγγες ή οποιαδήποτε χειρουργική επέμβαση με γενική αναισθησία. Το λιποίδημα σπανιότερα, μπορεί ακόμη να προκληθεί από μία εξαιρετικά στρεσσογόνο κατάσταση, επειδή τα επίπεδα κορτιζόλης αυξάνονται, προκαλώντας έτσι φλεγμονώδη διαταραχή σχεδόν πάντα λανθασμένα ως αύξηση του σωματικού βάρους.

Η νόσος έχει τρία στάδια και η επιλογή της κατάλληλης θεραπείας κρίνεται κατά περίπτωση με βάση το στάδιο στο οποίο βρίσκεται. Σε πρώιμα στάδια οι ιστοί είναι μαλακοί ,το δέρμα λείο, ενώ σε πιο βαριές περιπτώσεις γίνεται σκληρό, επώδυνο και μοιάζει με φλούδα πορτοκαλιού. Σε άλλες περιπτώσεις το δέρμα είναι υπό τάση σαν έτοιμο να σκάσει και μπορεί να αναπτυχθούν και πολλαπλοί όζοι, δηλαδή σκληρίες σε μέγεθος φουντουκιού. Δημιουργούνται εύκολα αιματώματα κάτω από το δέρμα λόγω της ευθραυστότητας των τριχοειδών. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η δυσκολία βάδισης, καθώς τα κάτω άκρα είναι ιδιαίτερα βαριά και τα γόνατα δυσκίνητα.

Λιποίδημα 2ου βαθμού

Λιποίδημα 3ου βαθμού

Λιποίδημα 4ου βαθμού

Τα συμπτώματα του λιποιδήματος

Τα πρώτα συμπτώματα που παρατηρούν οι ασθενείς, είναι:

• Πόνο στους μαλακούς ιστούς του σώματος όταν ξεκουράζονται, όταν περπατούν ή όταν τους αγγίζουν.
  • Ξαφνικές λιπώδεις διογκώσεις από τη μέση έως τα γόνατα ή έως τους αστραγάλους τους, εξαιρουμένων των κάτω άκρων.
  • Λίπος που συσσωρεύεται σε επώδυνους όζους λίπους ή σε μικρές δερματικές πτυχώσεις που ασκούν πίεση στις αρθρώσεις, σε σημείο να παρεμποδίζεται το φυσιολογικό περπάτημα.
  • Δέρμα που χάνει την ελαστικότητά του.
  • Μώλωπες και πρηξίματα.

Μερικούς μόλις μήνες μετά την εμφάνιση των συμπτωμάτων του πρώτου σταδίου, ο ασθενής θα παρατηρήσει τα ακόλουθα:

• Μόνιμο αίσθημα κρύου.
  • Κόπωση.
  • Δέρμα με πιο μαλακή, ανώμαλη, λιπώδη υφή.
  • Χρόνιο αίσθημα πόνου και σταδιακή μείωση της κινητικότητας. Αυτά σε συνδυασμό με το αισθητικό πρόβλημα από την αλλαγή στην εικόνα του σώματος, είναι σε θέση να προκαλέσουν αισθήματα απόγνωσης, θυμού αλλά και θλίψης ευνοώντας την εμφάνιση της κατάθλιψης.

Ποια είναι η θεραπεία του λιποιδήματος;

Η θεραπεία του λιποιδήματος είναι αρκετά δυσχερής. Στόχος είναι να βελτιωθεί  τόσο η αισθητική εικόνα, όσο και τα λειτουργικά προβλήματα, προσφέροντας μια καλύτερη ποιότητα ζωής. Σε ήπιες περιπτώσεις, δηλαδή σε λιποίδημα 1ου ή 2ου βαθμού, η θεραπεία είναι συνήθως συντηρητική και αποσκοπεί στο να αποφορτίσει τα κάτω άκρα από τα υγρά. Στο στάδιο αυτό συστήνεται τακτική φυσιοθεραπεία με λεμφικό μασάζ, αποφυγή της ορθοστασίας, ειδικές πιεστικές κάλτσες ή καλσόν και αλλαγή της διατροφής.

Η λιποαναρρόφηση για την αντιμετώπιση του λιποιδήματος

Όταν πλέον προχωρήσει το λιποίδημα, τα μέτρα αυτά δεν αρκούν και οι ασθενείς δεν ανακουφίζονται πλέον, όσο συχνά και αν γίνονται οι θεραπείες. Στις περιπτώσεις αυτές, η μόνη αποτελεσματική θεραπεία είναι η θεραπευτική λιποαναρρόφηση.

Η λιποαναρρόφηση στο λιποίδημα μπορεί να αποδειχθεί σωτήρια, ωστόσο ενέχει κάποιους κινδύνους και χρειάζεται να γίνεται υπό πολύ συγκεκριμένες συνθήκες και με κατάλληλο εξοπλισμό. Η κλασική λιποαναρρόφηση, κατά την οποία αφαιρούνται ιστοί μέσω της αντλίας αρνητικής πίεσης, έχει το μειονέκτημα ότι μαζί με το λίπος αφαιρούνται ή καταστρέφονται τα λεμφικά αγγεία, τα οποία είναι πολύ σημαντικό να διατηρηθούν στο λιποίδημα. Για το λόγο αυτό, χρειάζεται η όποια παρέμβαση να γίνεται με εξειδικευμένο εξοπλισμό υποβοηθούμενης λιποαναρρόφησης, η οποία είναι πολύ πιο ατραυματική και προστατεύει τα λεμφαγγεία.

Λιπορανναρόφηση με το σύστημα Bodyjet – Aquashape

Βάσει μελετών, αλλά και σύμφωνα με τη δική μας εμπειρία, μια από τις πιο αποτελεσματικές τεχνικές λιποαναρρόφησης για το λιποίδημα είναι η υποβοηθούμενη με παλμικό jet νερού, η λεγόμενη Bodyjet Aquashape. Η τεχνολογία αυτή έχει αποδειχθεί ότι διαφυλάσσει τα λεμφικά αγγεία και αφαιρεί το λίπος με πολύ πιο ατραυματικό τρόπο. Σε ασθενείς με λιποίδημα, η αφαίρεση μπορεί να φτάσει μέχρι και 9-10 λίτρα καθαρού λίπους ανά επέμβαση, νούμερο ανήκουστο με την κλασική λιποαναρρόφηση. Με το Bodyjet, οι εμβάσεις αυτές έχουν πολύ χαμηλότερο ποσοστό απώλειας αίματος, χαμηλότερες επιπλοκές και ευκολότερη ανάρρωση.

Το λιποίδημα είναι πλέον παγκοσμίως μια αναγνωρισμένη πάθηση και μάλιστα σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, τα έξοδα θεραπείας ή επεμβάσεων καλύπτονται από τους ασφαλιστικούς φορείς. Οι ασθενείς που παλαιότερα θεωρούνταν απλά υπέρβαροι έχουν πλέον την ευκαιρία να υποβληθούν σε νέα θεραπευτικά πρωτόκολλα, που θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής τους.

Η κλινική Πλαστικής Χειρουργικής Παπαϊωάννου συνεργάζεται εδώ  και αρκετά χρόνια με το Κέντρο Λεμφοιδήματος και Λιποιδήματος του Ιατρικού Διαβαλκανικού Κέντρου και έχουμε αναλάβει πολλά περιστατικά λιποιδήματος με πάρα πολύ ικανοποιητικά αισθητικά και λειτουργικά αποτελέσματα. Με τη χρήση της λιποαναρρόφησης Bodyjet μπορεί να γίνει μια εκτενής και ουσιαστική θεραπευτική λιποαναρρόφηση, ενώ παράλληλα οι ασθενείς μας λαμβάνουν την απαραίτητη συνοδευτική θεραπεία από το κέντρο λεμφοιδήματος του Διαβαλκανικού.

*Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας μέσω της φόρμας επικοινωνίας και ο εξειδικευμένος πλαστικός χειρουργός Dr. Παπαϊωάννου θα σας συμβουλέψει προσωπικά για ό,τι σας απασχολεί.

Σχόλια

1. Καλησπέρα. Θα ήθελα να στείλω κάποιες φωτογραφίες έτσι ώστε να μαθω εάν έχω λιποίδημα ή όχι. Που μπορεί να τις στείλω;
    Ευχαριστώ

2. Το λιποιδιμα μπορει να αφορα μονο τους αστραγαλους;εχω ρωτησει 3 γιατρους και μου εχουν πει οτι ειναι επικυνδυνο να αφαιρεσω λιπος απο αυτο το σημειο.ειναι μονοκοματοι χωρις παθολογικο αιτιο.

• Πρόδρομος Παπαιωάννου Λέει: Φεβρουάριος 16, 2021 at 5:47 μμ

Το λιποίδημα έχει πολύ χαρακτηριστική κατανομή στις γάμπες και τους αστραγάλους και είναι μια πολύ συνήθης πρακτική να το αφαιρούμε, χωρίς να υπάρχει κάποιος κίνδυνος. Για γίνει σωστά η αφαίρεση χρειάζεται ειδικός εξοπλισμός λιποαναρρόφησης.

3. Kalispera sas poso kostizi oi epewasi?

• Πρόδρομος Παπαιωάννου Λέει: Δεκέμβριος 15, 2020 at 11:06 πμ

Το κόστος της επέμβασης είναι εξατομικευμένο και εξαρτάται από την έκταση του λιποιδήματος, τις συνολικές περιοχές και τον τρόπο διενέργειας. Για καλύτερη ενημέρωση μπορείτε να στείλετε μερικές φωτογραφίες στο email μας για να αξιολογήσουμε την περίπτωσή σας.

4. Δεν καλύπτεται ούτε από το Δημόσιο;

• Πρόδρομος Παπαιωάννου Λέει: Ιούνιος 29, 2020 at 6:10 μμ

Δυστυχώς από όσο γνωρίζω δεν καλύπτεται το λιποίδημα από δημόσιους ασφαλιστικούς φορείς στην Ελλάδα.

5. Κατερινα Λέει: Ιούνιος 25, 2020 at 9:45 μμ

Θα ήθελα να μάθω που μπορούμε να σας βρούμε για μια πρώτη επαφή για το λιπιδομα καθώς και το κοστολογιο της λιποναροφησης κατά μέσω ορο

• Πρόδρομος Παπαιωάννου Λέει: Ιούνιος 29, 2020 at 6:13 μμ

Για καλύτερη επικοινωνία σχετικά με το λιποίδημα μπορείτε να καλέσετε στο ιατρείο στο 2310426606 για να συζητήσουμε γύρω από τις σχετικές λεπτομέρειες.

6. Θα με ενδιέφερε να μάθω για το πως μπορώ να προχωρήσω μέσω ασφαλείας την επέμβαση για λιποίδημα. Ευχαριστώ

• Πρόδρομος Παπαιωάννου Λέει: Ιούνιος 18, 2020 at 6:38 μμ

Το λιποίδημα θεωρητικά εμπίπτει στην κατηγορία Ε88.2 του συστηματικού πίνακα ταξινόμησης ασθενειών ICD-10 και θα έπρεπε να καλύπτεται από ασφαλιστικούς φορείς, όπως συμβαίνει και σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Δυστυχώς στην Ελλάδα ακόμα δεν έχει γίνει κάποια κίνηση για να αναγνωριστεί ως πάθηση. Θα μπορούσατε να μιλήσετε αρχικά με τον ασφαλιστή σας, στη συνέχεια να έρθετε σε επαφή με το ιατρείο μας και εφόσον υπάρχει όντως λιποίδημα 2-3ου βαθμού, να συντάξουμε σχετική βεβαίωση, προκειμένου να λάβετε προέγκριση από τον ασφαλιστικό φορέα (ιδιωτικό πάντα). Και πάλι βέβαια, μπορεί στο τέλος να απορριφθεί το αίτημα και να χρειαστεί να καλύψετε μόνη σας τα έξοδα της επέμβασης.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *